Wednesday, November 11, 2009

Jadilah Seorang Pemenang - Siaran Ke 82

CHE DAN BIN AHMAD,

Tel: HP 013 –4807767 ( Rumah 05- 7163954.)
E-mail – hjdan@myjaring.net.
http://hjchedan.blogspot.com/
Atau – www.hjchedan.blogspot.com/

MASALAH AGAMA – SIARAN KE 82


Pendahuluan.


بِسْمِ اللهِ الــرَّحْمـَنِ الــرَّحـِيـْم ِ.


Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.


Masalah 263.





JADILAH SEORANG PEMENANG.


Saudaraku, para da’ie dan murabbi,

Pemenang ibarat a climber (pendaki gunung). Be Climber Forever. Jadilah pendaki sejati, berani merempuh halangan, melintas batasan, memecah kebekuan dan membina gagasan menjadi kenyataan. Einstein berkata untuk menjadi pemenang yang special dan berwawasan luas, positif, kreatif dan solutif ialah Bomb Yourself, ledakkan potensi anda dengan melipatgandakan pelbagai cara.


Da’ie yang menang itu berfikir positif, bertindak kreatif dan berkarya solutif. Berjalan ringan, bersemangat dahsyat agar dakwah pesat dan tarbiyyah meningkat. Daie itu menjadi satu pintu bagi berjuta ilmu, satu jiwa berjuta hikmah, satu peribadi penuh inspirasi sosok murobbi happy full prestasi dahsyat full manfaat. Ingatlah! Yang paling kuat adalah yang MENANG. Yang terkuat adalah kebaikan, ia tidak akan hilang setelah mati. Begitulah Sang Da’ie dan Murobbi menebarkan segala kebaikan kepada semua insan menjadi rohmatan lil ‘alamin.


Cipta dan lakarkankan sebanyak mungkin kemenangan di dunia ini...

Menang dalam berdakwah...

Menang dalam tarbiyyah...

Menang dalam berharokah...

Menang dalam tazhiyyah...

Menang dalam berjihad...

Menang dalam thabat dan istiqamah...

Menang dalam taat dan thiqah...

Menang dalam berukhuwwah...

Menang dalam memerintah...


Ya, dunia ini disediakan untuk yang berjiwa menang. Hanya yang berjiwa menang mampu mencipta energi perubahan. Hanya yang berjiwa menang mampu menatang cabaran. Hanya yang berjiwa menang mampu menyongsong kebangkitan. Hanya yang berjiwa menang mampu menolak kezaliman dan kejahiliyahan. Hanya yang berjiwa menang mampu mencatat memoir kejayaan. Hanya yang berjiwa menang mampu membangun dan melakar peradaban. Hanya yang berjiwa menang mampu sampai arah tujuan.


Ribuan langkah kau tapaki,
Pelosok negeri kau sambangi,
Tanpa kenal lelah jemu,
Sampaikan firman Tuhanmu,
Terik matahari tak surutkan langkahmu,
Deru hujan tak runtuhkan azammu,
Ragakan terluka tak jerihkan nyalimu,
Fatamorgana dunia tak silaukan pandanganmu.
[Izzatul Islam - Sang Murabbi]


Solikhin Abu Izzudin memberikan tip 5 tangan untuk menang:

1. Tantangan, gunung akan ku daki, lautan akan ku seberangi, training ku ikuti, pelbagai kepakaran ku pelajari, praktikum ku jalani untuk meningkatkan potensi diri. Be different... be specialize...


2. Garis tangan. Doa orang tuaku, khususnya ibuku menjadi berkat melimpah. Tidak lupa juga doa teman-teman seperjuangan dalam wirid robithah.


3. Campurtangan. Tidak mungkin menjadi pemenang bersendirian. Perlu kerjasama satu pasukan. Gunakan otak sendiri dan pinjam otak orang lain. Jadilah superteam...


4. Usaha tangan, dikerjakan dengan ilmu, skill dan pengetahuan, bukan sekadar otot tapi juga otak dengan sungguh-sungguh. Think First Do Fast.. Think Fast Do First.. Think Fresh Do the Best.. Think the Best Do Fresh..


5. Buah tangan, beri apresiasi pada sekecil apapun yang diraih. Rayakan kemenangan kecil untuk kemenangan besar.


Itulah jalan menuju ke puncak kemenangan. Jalan para Hero... jalan para pemenang... jalan para pejuang... jalan para nabi... jalan para syuhadak... jalan para solihin... jalan yang penuh kenikmatan.


Mereka menjadi hero bahkan superhero kerana mahu belajar dan terus belajar... mahu tarbiyyah dan terus ditarbiyyah untuk menjadi pemenang. Tarbiyyah madal hayat, long life education.


Menang di dunia dengan gelaran syuhadak..Menang di akhirat dengan kenikmatan al-Jannah. Pintunya satu, railwaynya satu, roadnya satu iaitu Jalan Dakwah.


“Di atas jalan inilah Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda r.a berjalan, demikian juga kita dan para pendokong dakwah berjalan dengan taufik dari Allah. Kita dan mereka berjalan berbekalkan dengan iman, amal, mahabbah dan ukhuwwah. Rasulullah menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian menyatukan hati-hati mereka di atas dasar cinta dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan iman dan kekuatan akidah dengan kekuatan kesatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah qudwah hasanah. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya mesti menang walaupun ditentang oleh semua penghuni muka bumi ini...” kata al-Marhum Syeikh Mustafa Mahsyur, Mursyidul Am Ikhwan Muslimin 5, Syeikh at-Tarbiyah wa ad-Dakwah.

Jangan kembali pulang,

Sebelum kita menang,

Walau terkapar di medan juang,

Itulah mujahid (hero) berjuang.


Jadilah pemenang, bersuara dengan kebaikan, berdendang dengan karya gemilang, menyanyi dengan prestasi yang dimiliki, tetap bersenandung mesti kesulitan mengepung... be a winner fi ad-dunya wal akhirah.


Sumber Pertama:
http://maalimfitariq.wordpress.com/2009/07/21/kenapa-pilih-jalan-tarbiyah/

Sumber Kedua: http://mujahidtibb.blogspot.com/

Pdenulis mengucapkan ribuan terima kasih kepada Bloggers Pertama dan Kedua tersebut dari Kahirah.




----------------------oooooooooooooooooooo-------------------------------

No comments:

Post a Comment