Thursday, November 19, 2009

Apakah Hikmahnya Fungsi Roh - Siaran 97


CHE DAN BIN AHMAD,
E-mail – hjdan@myjaring.net.
http://hjchedan.blogspot.com/
Atau – www.hjchedan.blogspot.com/

EHWAL AGAMA ISLAM – SIARAN KE 97
.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم .


اسَّلآمُ عَـلـَيْكـُمْ وَرَحْمَـة ُاللهِ وَبَرَكــَتـُه



Pendahuluan.

Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-
sahatnya sekalian.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم ِ.


إِنَّ اللهَ وَمَلـَـءِـكَتـَهُ يُصَلـُّوْنَ عَلىَ النَّبِىِّ ج

يَــأ َيُّهَا الـَّذِيْنَ ءَا مَنُوْا صَلـُّوْا عَلـَيْهِ وَسَلـِّمُوْا تَسْلِيْمـًـا.

”Allah dan para malaikat memberikan rahmat kepada Nabi. Wahai Orang-orang beriman, berikanlah selawat dan salam kepadanya.
(Al-Ahzab(33); ayat 56.

Soalan.

Apakah Hikmahnya Fungsi roh.?

Jawapan.

Hikmahnya fungsi-fungsi roh yang baik dan mudaratnya jika sebaliknya. kepada manusia. Yang mempunyai fungsi-psungsi roh yang baik seperti berikut:

a. Makan - Untuk hidup atau keperluan kesihatan.
b. Hiburan - Menyenangkan bukan melaikan.
c. Bermain - Kemesraan bukan pertaruhan.
d. Tidur - Kerehatan bukan sumber malas.
e. Bakat - Dikemukakan bukan dibanggakan.
f. Ibadat - Ikhlas.
g. Warak - Semakin berasa bersalah kepada Allah s.w.t.
h. Ilmu - Terasa berkurangan.
i. Kaya - Pemurah.
j. Marah - Luahan mendidik.
k. Pangkat - Memberkatkan.
l. Hidup - Mulia.
m. Mati - Beriman

Firman Allah s.w.t.

أَلَاإ ِنَّ أ َوْلـِيَاءَاللهِ لَا خَوْفٌ عَلـَيْهِمْ وَلَاهُمْ يَحْزَنُونَ ج

الـَّذِينَ ءَامَنُووَكــَانُو يَتـَّقُونَ.

(سورة يونس: 62-63)

“Igatlah, sesungguhnya wali-wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berdukacita. Yaityu orang-orang yang beriman dan taqwa. (Surah Yunus – ayat 623- 63)


Orang-orang yang dinamakan wali Allah, ialah orang-orang yang beriman serta takut kepada Allah, artinya mengikut perintahNya dan meninggalkan laranganNya. Mereka tiada takut dan tiada pula berdukacita, serta mendapat kabar suka pada hidup di dunia dan di akhirat. Jika mereka ditimpa malapetaka mereka terima dengan hati yang sabar dan iman yang teguh, sehingga kedukaannya itu, dengan sebentar lenyap dari dalam hatinya.


Ringkasnya wali Allah itu telah mendapat bahagia (senang hati) di atas dunia ini sebelum di akhtrat, kerana bahagia yang sebenarnya, bukanlah kesenangan tubuh atau kekayaan, melainkan kesenangan hati. Berapa banyaknya orang miskin yang lebih berbahagia dari orang kaya, kerana badannya sihat, makannya banyak, tidurnya nyenyak. Sebab itu hendaklah kita tiru bagaimana hati wali Allah itu, yaitu hendaklah kita berhati sabar, jika ditimpa bala, dan berterima kasih kepadaAllah, jika mendapat nikmatNya.


Maka ketahuilah bahawa mudaratnya kepadsa manusia yang mempunyai fungsi-fungsi roh yang buruk adalah seperti bderikut:-

a. Makan - Dengan sekenyangh-kenyangnya.
b. Hiburan - Melalaikan nmereka.
c. Tidur - Menyuburkan saifat malas.
d. Bakat - Mendewakan-dewakan diri mrereka.
e. Beribadat - Terburu-buru.
f. Warak - Bersifat maksum.
g. Ilmu - Mereka sembunyikan.
h. Kaya - Bersifat tamak, haloba dan bakhil.
i. Marah - Pendendam.
j. Panghkat - Memikat kejahatan.
k. Hiudup - Manakutkan orang yang beriman.
l. mati - Tergolong manusia yang rugi.

Firman Allahs.w.t.:

فَذَرْهُمْ يَخُوْضُوْا وَيـَلـْعَبُوْا حَتَّى يُلـَقـُوْا
يَوْمَهُمُ الـَّذِىْ يُوْعَدُوْنَ.
“Maka biarlah mereka masuk pada yang bukan-bukan dan bermain-mainm (di atas dunia), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka.(Az-Zukruf : ayat 83).

Pertanyaan.

Apabila menempuh kematian, roh meneruskan kehidupan di alam barzakh untuk menanti ketibaan harikiamat di mana akan dihisab amal ibadatnya danmenentukan tempat yang kekal (syurga tau neraka). Apakah yang dibuat oleh roh…? Dan tidakkah mrrasa lama dalam pornantian di alam kubjur itu.? Dipoerkirakan satu penyiksaan epada roh yang baik, manakala berkesesuian yang diterima kepada roh yang jahat.
Jawapan.

Jarak masa di dunia tidak sama jarak masa di dalam alam barzakh ataupun dialam akhirat. Di dunia ada matahari untuk dihitung harinya dan ada bulan untuk dikira bulannya menjadikan setiap 12 bulan satu tahun. Dialam barzakh atau diakhirat tidak ada matahatri dan bulan lagi untuk membezakan jarak masa, dengan itu jarak masa adalah di bawah kekuasaan Allah menentukannya, yang tiada wujud waktu-waktu tertentu.

Contohnya ialah sebagaimana seperti kita tidur. Roh kelkuar dari hasad bersama akala, kerana yang tidfur itu nabusia yang masih beenyawa lagi. Apabila mengalami mimpi, peristiwa di mana dia sesang terikat disebuah rumah yang hampir muasnah terbakar.

Dari perasaan takut membuatkan roh bersama akal kembali kepada jasad (manusia itu bangun dari tidur). Akal manusia yang bangun dari tidur mengetahui berapa lama dia tidur disamping tekanan masa kekuasaan Allah mengikuti roh yang berada di dalam mimpi tersebut, (merasakan sekejap) kerana jarak masa di atas muka bumi berperantaranan dengan matahari dan bulan, berbeza jarak masa di alam barzakh yang tidak ada lagi perantaraan tesebut.

Lain jadinya bila manusia itu sudah mati. Roh bersendirian meninggalkan jasad buat selama-lamanya. Misalnya seperti contoh di atas. Roh tidak mampu kembali kepada jasad yang telah dikebumikan dan hancur, lalu roh merasakan kebakaran rumah itu membakarnya juga di dalam keadaan terikat. Oleh kerana roh tidak boleh mati, maka roh berterusan dari merasakan kesakitan akibat kebakaran itu, tanpa dipengaruhi masa lagi.

Bagi roh yang baik, ia merasakan kenikmatan dari bayangan tempatnya di syurga., Demikian juga kepada roh yang jahat dirasakan keazaban melalui pembayang tempat seksaannya di neraka pada hari akhirat.

Ertinya pembayang yang difahamkan oleh akal semasa manusia hidup tidak sama erti pembayang yang roh merasakan di alam barzakh, sebab akal membayangkan dengan tidak dirasakan oleh jasad.

Misalnya : Prerasaan membayangkan kepanasan api, jasad tidak di dalam keadaan terbakar. Manakala roh yang tidak berjasad itu, pembayang itulah yang sebenarnya. (bersambung lagi).

Sekian dahulu bagi siaran ini, sehingga berjumpa lagi di siaran akan datang Blog ini penulis mengucapkan:

Wassala mualaikum warahmatulla hiwabarakatuh....!

(Petikan dari; Rencana ”Siapalah Aku” oleh Dr.Ibrahim Hj. Che’ Noh, Fakulti Pengajian Islam,UKM, tahun 2003)




------------------------------ooooooooooooooo-------------------------

No comments:

Post a Comment