Thursday, October 8, 2009

Bab Sembahyang - Siaran Ke 55

CHE DAN BIN AHMAD,
Tel: HP 012-4932547 – Rumah 05- 7163954.
E-mail – hjdan@myjaring.net.
http://hjchedan.blogspot.com
Atau” http://www.hjchedan.blogspot.com


HAL EHWAL AGAMA ISLAM – SIARAN KE 55.


Masalah 175


Saya membaca niat sembahyang sebelum sembahyang bermula dan niat sembahyang semasa mula sembahyang, adakah sah perbuatan saya itu?


Jawapan.


Membaca niat dengan berniat tidak sama. Membaca niat dilakukan di luar sembahyang, hukumnya sunat sahaja. Bacaan ini sekadar untuk mudah di ingat apa yang hendak diniatkan nanti. Bacaan niat ini tidak semestinya dibaca dalam bahasa Arab, boleh dibaca dalam bahasa ibunda.


Manakala berniat, dilakukan semasa memulakan sembahyang iaitu sewaktu mengangkat takbiratul ihram. Ianya wajib dilakukan. Di sini kalau seseorang itu berniat sebelum sembahyang maka sembahyang itu tidak sah. Yang penting dalam niat itu ialah; menyatakan tujuan iaitu sembahyang, sebutkan fardu dan nyata sembahyang yang dilakukan itu. Kalau ketiga-tiga ini ada maka sahlah sembahyang itu. Seperti niat

”Sahaja aku sembahyang fardu Zuhur empat rakaat tunai kerana Allah Taala’ sudah
menepatina.

Perkataan ’sahaja’ yang selalu disebut dalama kitab Melayu sebagai menguatkan niatnya, bermaksud haya untuk melakukan sembahyang bukan lain dari itu. ’Sahaja’ juga kita sebutkan kerana kita kerjakan itu bukan dipaksa tetapi dengan sukarela mengerjakannya.
(Rujukan – Kitab Asas-Asas Fradu ’Ain cetakan Keempat 2006)


Masalah 176.


Apakah cara terbaik untuk mengqada sembahyang yang ditinggalkan ?


Jawapan.


Sebaik-baik masa untuk mengqada sembahyang ialah dilakukan segera apabila teringat. Menangguhkan waktu qada sembahyang adalah dibenci Allah. Malah kalau seseorang yang qada sembahyang itu tiba-tiba mati manakala dia dikira sebagai berdosa.

Berbalik kepada cara terbaik ialah sembahyang qada itu sebelum sembahyang fardu itulah yang terbaik. Ini adalah kerana dua sebab:

a. Ia yang dilakukan segera memang disuruh.


b. Sembahyang qada sifat kedudukannya memang dahulu dari sembahyang fardu. Sebagai contoh kalau kita tinggalkan sembahyang Zuhur sehingga masuk waktu Asar, tentu Zuhur sifanya lebih dahulu dari Asar maka elok diselesaikan qada Zuhur.


Walau bagaimanapun kalau kita berhadapan dengan sembahyang jemaah sama ada di surau atau masjid maka utamakan sembahyang fardu yang berjemaah. Ini adalah kerana berjemaah diperintahkan sebagai fardu kifayah. Dalam hal ini kalau dia mendahulukan qada nescay dia tertinggal jemaah, bukan sahaja dari segi pahala dia rugi manakala dia dianggap sebagai tidak pandai menilai mana yang utama.
(Rujukan – Kitab Asas-Asas Fradu ’Ain cetakan Keempat 2006).


Sekian dahulu buat sementara waktu, dan akan menemui anda dalam Blog akan datang tidak lamagi.



Wassala mu alaikum............!




--------------------ooooooooooo--------------------

No comments:

Post a Comment