Thursday, August 19, 2010

Meninggalkan Perbuatan Sia-sia - Siaran 310





Daripada:





Hj. Che’ Dan bin Ahmad

E-mail – hjdan@myjaring.net.
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/


اسَّلآمُ عَـلـَيْكـُمْ وَرَحْمَـة ُاللهِ وَبَرَكــَتـُه

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم ِ

Meninggalkan Perbuatan Sia-Sia –Siaran ke 310

Rasulullah s.a.w. bersabda:


عَنْ أ َبِيْ هـُرَيْرَة َقـَالَ : قـَالَ النـَّبِىُّ صَلىَ اللهُ عَـلـَيْه ِ وَسَلـَّمَ : مَنْ لـَمْ يَدَعْ قـَوْلَ الزُّوْرِ

وَالـْعَمَلَ بـِهِ فـَلـَيْسَ للهِ حَاجَة ٌ فِى أ َنْ يَدَع َ طـَعَا مَـه ُوَشَـرَابـَهُ.

Dari Abu Hurairah, berkata: Nabi s.a.w. bersabda: Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan bohong dan perbuatan curang, maka Allah sama sekali tidak memerlukan perbuatannya meninggalkan makan dan minum (berpuasa). (H.R Bukhari)

Penjelasan:

Orang yang berpuasa, tetapi berbohong atau berbicara kotor dan melakukan perbuatan-perbuatan curang atau berlaku tidak jujur, tidak akan dapat pahala dari puasanya itu sedikit pun. Sebab puasa yang ia lakukan sama sekali tidak diredhai oleh Allah. Adapun puasa yang diredhai oleh Allah iaitu yang dilakukan dengan akhlak yang baik dan ucapan yang terpuji dan dengan tidak ada apa-apa kata-mengata, umpat-mengumpat dan berperasaan megah diri sereta perbuatan riak.

Begitu juga ucapan tidak baik termasuklah perbuatan melawak agar ditertawakan oleh orang lain. Melawak adalah perbuatan yang sia-sia. Kerana itu pahala puasanya menjadi hilang walaupun puasanya itu tidak batal. Jadi alangkah ruginya kita berpuasa tanpa mendapat pahala dari Allah s.w.t.
Sekian dahulu untk renungan anda di bulan Ranmadan ini.

Wassala mualai kum.....!

---------------------ooooooooooooo------------------

No comments:

Post a Comment