Wednesday, August 11, 2010

Bertaqwa kepada Allah - Siaran ke 291









Daripada:

Hj. Che’ Dan bin Ahmad

E-mail – hjdan@myjaring.net.
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/


اسَّلآمُ عَـلـَيْكـُمْ وَرَحْمَـة ُاللهِ وَبَرَكــَتـُه

ُبِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم ِ.



Bertaqwalah Kepada Allah – Siaran Ke 291



عَـنْ أ َبِيْ ذ َرِّ رَضِىَ الله قـَالَ قـُلْتُ يَا رَسُوْلُ اللهِ أ َوْصِنِيْ قـَالَ عـَلـَيْكَ بِتـَقْوَى اللهِ فـَإِنـَّهُ رَأْ ْسُ الْأ َمْرِ

كُلـِّهِ قـُلـْتُ يـَا رَسُولُ اللهِ زِدْنِيْ قـَالَ عـَلـَيْكَ بِتـَلْاوَةِ الـْقـُرْآنِ فإِنـَّهُ نـُوْرٌ لـَكَ فِى الْأ َارْضِ وَذُخْرٌ

لـَكَ فِى السَّمَاءِ. (رواه ابن حبان في صحيحه في حديث طويل

Maksudnya:
Hazrat abu Zar r.a. meriwayatkan aku telah berkata Wahai Rasulullah, nasihatkan saya.
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“:Bertawqwalah kepada Allah s.w.t. kerana taqwa adalah asasa bagi segala amalan.”
Saya berkata lagi. Tambahkanlah untuk saya. Baginda s.a.w. pun bersabda:
Ambil beratlah untuk membaca al-Quran kerana al-Quran adalah Nur untuk kamu di dunia ini dan bekalan untukmu pada hari akhirat.

Ulasan:
Sememangnyanya sifat taqwa adalah asas bagi segala amalan yang baik. Sesiapa yang hatinya ada perasaan takut kepada Allah s.w.t. maka tidak akan berlaku apa-apa maksiat daripadanya dan tidak juga dia akan berasa sebarang kesempitan. Firman Allah s.w.t.



وَمَنْ يـَتـَّقِ الله َ يَجْعَلْ لـَّهُ مَخْرَجـًا 2).( وَيـَرْزُقـْهُ مِنْ حـَيْثُ لاَ يـَحـْتـَسِبُ ج. وَمَنْ يَتـَوَكـَّلْ عَلىَ اللهِ

فـَهُوَ حَسْبُهُ ج إِنَّ اللهَ بـَلـِغُ أ َمْر ِهِ ج قـَدْ جَعَلَ اللهُ لـِكـُلِّ

شَىْءٍ قـَدْرًا (3

Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup dan diberikanNya rezeki dari sumber yang tidak diduga.(2) Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakiNya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.(3) (At-Thalaq(65), (2 dan 3)

Mengenai fadhilat al-Quran maka dalam hadis di atas telah diterangkan nur daripada pembacaan al-Quran itu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang nahfumnya bahawa rumah-rumah yang ada amalan pembacaan al-Quran bercahaya-cahaya kepada penghuni-penghuni di langit sebagaimana bintang-bintang bergermerlapan kepada penghuni-penghuni bumi.

Sesungguhnya barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah s.w.t. nescaya Allah s.w.t. akan melepaskan dia dari segala masaelah hidupnya. Dan Allah s.w.t. akan memberikan rezeki kadapadanya dari sumber-sumber yang dia tidak diduga. Percayalah dan bertaqwalah...!

Apakah dan bagaimanakan tawqa yang dimaksudkan itu. Sesunguhnya taqwa itu merangkumi mengerjakan segala suruhan Allah s.w.t. dan meninggalkan segala laranganNya. Ini termasuk juga mengerjakan segala perkara-perkara yang sunat-sunat, mengamalkan akhlak yang mulia dan meninggalkan segala yang haram dan makruh dan tidak melakukan atau menjauhi segala akhlak yang tercrela.

Disamping kita mengerjakan solat-solat lima waktu yang wajib dan pada masa-masa yang di perintahnya dengan tidak melewatkan mengerjakannya amalan tersebut, maka kita bangun ditengah-tengah malam mengerjaklan solat-solat malam yang sunat itu.Kita membaca al-Quran dan memahaminya, dan kita ikut apa yang diperintahkan dalam al-Quran itu. Kita mengerjakan Solat Taubat dan bertaubat nasoha yanki taubat yang tidak akan mengulangi lagi perbuatan dosa-dosa tesebut.

Kita mengerjakan puasa Ramadhan dengan secukupnya dan kita mengerjakan pula puasa-puasa sunat di bulan Rejab dan Syaaban dan puasa sunat harian yang ditentukan.

Kita bersedekah dengan apa rezeki yang telah Allah berikan kepada kita, dan jangalah kita bersifat bakhil atau kedekut.

Kita menunaikan fardhu Haji bilamana kita ada kemampuan untuk diri kita melakukannya, jangan tunggu hingga masa tua atau selepas bersara dari jawatan kerajaan.

Kita hendaklah mengamalkan sifat-sifat yang mulia iaitu menghubungkan solitaurrahim antar satu sama lain, menuntut ilmu atau rajin hadir ceramah-ceramah agama, hilangkan perasaan marah dan dendam, tidak berdengki khianat. Tidak terlalu kikir harta atau wang, tidak riakkan diri, tidak gila pangkat, tidak takbur diri, tidak amalkan hal kebendaan dan kewangan, bersifat sabar, bersifat syukur, bersifat ikhlas, sentiasa menjaga lidah atau tidak membuat fitnah, mengamalkan amar makruf nahi munkar atau jauh dari perbuatan kemungkaran dan mencegah kemungkaran itu,dan sebagai lagi.

Sekian dahulu buat masa ini, dan akan di saumbung lagi di dalam Blog ini dalam sedikikt masa lagi.

Ucapan tahniah pada IBNU JUMAS...!

Tahniah kepada Pengikut Blog yang Baru mengikutinya, iaitu
IBNU JUMAS mulai 10 Ogos 2010. Sila dapatkan beberapa ramai lagi pengikut Blog ini kerana amat besar faedahnya dan banyak keberuntungan bukan sahaja untuk di dunia bahkan juga di akhirat nanti.

Wassalan mu alaikum......



----------------------oooooooooooooooooo---------------------------

No comments:

Post a Comment