Saturday, May 1, 2010

Hati yang Bersih - Siaran ke 194











Hj.Che’ Dan bin Ahmad

E-mail – hjdan@myjaring.net.
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/




Masalah Agama – Siaran Ke 194


Pendahuluan.

بِسْمِ اللهِ الــرَّحْمـَنِ الــرَّحـِيـْم ِ.


Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.

Penulis bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana atas limpah kurniaNya dapat penulis meneruskan penyampaian Siaran Blog ini sebagai sumbangan jariah penulis kepada masyarakat Islam di negara ini.




Untuk Renungan - Siaran Ke 194.

Hati Yang Bersaih Dari Batil dan Jahat.

Kertahuilah wahai anda sekalian, moga-moga Allah membimbing kita bahawasanya sebaik-baik hati yang dikasihi oleh Allah s.w.t., ialah hati yang suci murni dari segala macam kebatilan dan keraguan, bersih dari saegala anika rupa kejahatan. Hati yang sentiasa tunduk kepada yang hak dan petunjuk yan diliputi oleh kebajikan dan kebaikan.

Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda:





اَلـْقـُلـُوْبُ أ َرْبَعَة ٌ: قـَلـْبٌ أ َجْرَدُ, فـِيْهِ سِرَاجٌ يُزْهِرُ, فـَذ َلِـكَ قـَلـْبُ الـْمُؤْمِنِ. وَقـَلـْبٌ أ َسْوَدُ مَنْكُوْسٌ,فـَذ َلـِكَ قـَلـْبَ الـْكَفِرِ. وَقـُلـْبٌ مَرْبُوْط ٌ عَلىَ غِلَافِهِ, فـَذ َلـِكَ قـَلـْبُ الـْمُنَافِقِ. وَقـُلـْبٌ مُصَفَّـَحٌ فِيْهِ إِيْمَانٌ وَنِفَاقٌ. فـَمَثـَلٌ الاْءِيْمَانِ فـِيْهِ مَثـَلُ الـْبَقـْلـَةِ يَمُدُّهَا الـْمَاءُ الـْعَذَبُ, وَمَثـَلُ الـنِّفَاقِ فِيْهِ مَثـَلُ الـْقـَرْحَةِ يَمُدُّهَا الـْقَيْحُ وَالـصَّدِ يْدُ, فـَأ َيُّ الـْمَادَّتَيْنِ غَلـَبَتْ عَلَيْهِ ذ َهـَبَتْ بـِهِ. (رواح البخارى ومسلم).








Hati itu ada empat macamnya: (1) Hati yang tidak berselaput (dengan syak wasangka), padanya terdapat sebuah lampu yang meneranginya. Itulah hati seorang mukmin.





(2) Hati yang hitam tidak menentu tempatnya. Ityulah hati seorang kafir.




(3) Hati yang terbelenggu diatas kulitnya, itulah gati seorang munafiq.




(4) Hati yang mendatar, padanya iman dan nifaq yang meliputinya, seperti sebatang sayuran yang disirami oleh air tawar, dan perumpamaan nifaq yang ada padanya juga, seperti setumpuk kudis yang diseliputi oleh nanah dan darah busuk. Yang mana di antara keduanya yang berkuasa, kesitulah hati akan tertarik.
Yang anyatanya hari terakhir ini (ke 4) adalah sifat bagi kaum yang bercampur aduk amalannya, dari umum kaum Muslimin sehingga kecuaiannya melebihi kesempurnaan.

Dalam sebuah Hadis yang lain yang bermaksud:




”Bahawasanya iman itu mula muncul di hati sebagai sinaran putih, lalu ia membesar sehingga seluruh hati menjadi putih. Sedang nifaq pula mula muncul di hati seperti titik-titik hitam, lalu merebak sehingga seluruh hati itu menjadi hitam.”

Mudah-mudahan Allah s.w.t pelihara kita sekalian daripada bahaya nifaq. Serta di akhiri hayat kita berserta kaum Muslimin di dalam agama Islam. Amin.....!

Sesungguhnya iman itu akan bertambah dengan sentiasa mengerja dan membanykkan amalan-amalan yang solih dengan sepnuh ikhlas kepada Allah s.w.t. Manakala nifaq pula akan bertambah dengan bertambahnya amalan-amalan yang jahat, seperti meninggalkan perkara-perkara yang wajib dibuat dan melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh agama Islam.

Sekian dahulu dan disudahi Wassala mualaikum.....

-------------oooooo------------------------


No comments:

Post a Comment