Tuesday, September 22, 2009

Peranan Keluarga Dalam Masyarakat Islam -Siaran 34

CHE DAN BIN AHMAD,
Tel: HP 012-4932547 – Rumah 05- 7163954.
E-mail – hjdan@myjaring.net.


HAL EHWAL AGAMA ISLAM – SIARAN KE 34


PERANAN KELUARGA DALAM MASYARAKAT ISLAM.


Masyarakat Islam tersusun atau terbentuk dari individu-individu dan keluarg-keluarga yang diperintah oleh undang-undang yang diberikan oleh Al-Quran dan Sunnah. Islam yang berarti perdamaian dan kehormanian menuntut pengikut-pengikutnya saling cinta dan kasih sayang, koordinasi dan kerjasama, serta hidup berdampingan secara damai dalam masyarakat.

Kerana itu ajaran-ajarannya berkisar seputar etika dan tingkah laku moral dari individu-individu dan keluarga-keluarga. Kanyataannya, tujuan Allah s.w.t. mengutus Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah untuk melatih manusia dalam menerima moral yang baik. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda dalam sebuah hadisnya yang terkenal:

إ ِنَّمَا بُعِثْتُ لِأ ُتَمِمَّ مَكَارِمَ الْأ َخْلَاقِ.

“Sesungguhnya aku di utus untuk memperbaiki dan menyempurnakan etika dan tingkah laku moral.”

Undang-undang dan ajaran moral masyarakat Islam, semuanya memancar dari suatu sumber iaitu wahyu Allah, yang terpelihara dalam Al-Quran dan Sunnah. Nilai-nilai moral masyarakat di dalam Islam sangat berbeza dari tradisi masyarakat bukan Islam moden, berlawanan dengan undang-undang buatan manusia yang lemah. Islam memberikan landasan moral yang kukuh bagi kehidpan sosial dan budaya manusia. Di atas landasan ini, yang benar dibenarkan dari yang salah, yang baik dari yang buruk.

Dalam keupayaan membawa perdamaian dan keharmonian dalam masyarakat, Islam memperingatkan individu dan keluarga untuk mengatur kehidupan mereka sesuai dengan prinsip-prinsip keadilan, rasa persehabatan kerjasama dalam mengerjakan yang baik dan tidak kerjasama dalam perkara kejahatan, kejujuran, keikhlasan, kasih sayang terhadap anak yatim, membabntu fakir dan miskin, mempertunjukkan penghormatan yang tinggi kepada kedua ibu bapa dan menjaga hubungan baik dengan jiran tetangga.

Menurut Islam, perbuatan yang dilarang, akan mengakibatkan hancurnya perdamaian dalam masyarakat dan meniadakan tujuan Islam itu. Firman Allah s.w.t. :

إ ِنَّمَا الـْمُؤْمِنُوْنَ اِخْوَة ٌ فـَأ َصْلِحُوْا بَيْنَ أ َخَوَيْكمْ.

”Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu bersaudara, maka perbaikilah (persehabatan) di antara saudara-saudara mu”


Islam melalui ajaran-ajaran moralnya berusaha untuk menciptakan masyarakat yang soleh dimana ukuran benar dan salah adalah ridha Allah satu-satunya. Dalam masyarakat semacam ini rasa simpati, pengorbanan, saling cinta dan kasih sayang, kerja sama, hubungan erat dengan ibu bapa, anak, sanak saudara dekat dan jauh, jiran tetangga, miskin dan fakir adalah dilindungi.

Itulah tadi coretan saya melalui blog ini, marilah kita merenungkan masalah ini yakni bagaimana untuk menciptakan masyarakat yang soleh melalui keluarga yang harmonois dan damai.

Akhirnya saya memohon maaf jika terdapat salah dan khilap dalam coretan ini dan kita akan bertemu kembali dalam siaran-siaran blog yang lain dalam tajuk ehwal agama Islam.

Wassala mu alaikum warahmatullah hi wabarakatuh....!


------------------------------------------oooooooooooooooo--------------------------

No comments:

Post a Comment