Tuesday, July 20, 2010

Suruhlah keluarga mu sembahyang - Siaran 281




Che’ Dan bin Ahmad
E-mail – hjdan@myjaring.net.
Juga - ahmadchedan@yahoo.com
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/
www.flickr.chedan.com

Suruhlah Keluarga Sembahyang – Siri 281

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم

وَأ ْمُرْ اَهْـلـَكَ بِالصَّلـَوةِ وَاصْطـَبِرْعـَلـَيْهـَا ط
لَانَسْـءَـلـُكَ رِزْقـًا ط نَحْنُ نـَرْزُقـُكَ ط وَالـْعَا قِبَةُ لـِلتـَّقـْوَى.
(سورة طه,اية 132)

Suruhlah kreluarga engkau mendirikan sembahyang dan sabarkanlah hati mereka untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik syurga adalah untuk orang yang taqwa.

Penerangan.

Ajaklah ahli rumahmu mengerjakan sembahyang dan sbarkanlah hati mereka mengerjakan sembahyang itu. Janganlah engkau lalai mengerjakan sembahyang kerana mencari rezeki. Allah akan memberi rezeki engkau bila engkau berusaha serta taat mengerjakan sembahyang. Apa lagi sembahyang itu dikerjakan waktu beristerihat dari kerja serta menambah semangat bekerja. Sebab itu berkerjalah dengan sekeras-keras tenaga dan sembahyanglah bila tiba waktunya, niscaya engkau mendapat kebahagian dan kesenangan di dunia dan akihrat.

Bertaqwalah kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan dari segala masalah hidup dan diberikanNya rezeki dari sumber yang tidak kamu dugai.

Bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan memberi dan mencukupi keperluanh kamu.
Firman Allah s.w.t.

وَمَنْ يـَّتـَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لـَّهُ مَخْرَجـًا(2). وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتـَسِبُ ط وَمَنْ يَّتـَوَكـَّلْ عَلىَ اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ط
إِنَّ اللهَ بَا لـِغُ أ َمْرِهِ قـَدْ جَعَلَ اللهُ لـِكُلِّ شَىْءٍقـَدْرًا.)3

Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niacaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup, dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
(Surah Ath-Thalaaq(65) ayat 2 dan 3)

Sekian dahulu dan disudahi dengan Wassala mualaikjum....!


-----------------------ooooooooooooooooo------------------------

No comments:

Post a Comment