Tuesday, July 13, 2010

Manusia Tidak Tetap Pendirian - Siaran 276











Che’ Dan bin Ahmad

E-mail –
hjdan@myjaring.net.
Juga - ahmadchedan@yahoo.com
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.
com/
www.flickr.chedan.com


Manusia Tidak Tetap Pendirian - Siaran 276


Uumumnya sifat manusia itu ialah keluh kesah bila ditimpa bahaya dan malapetaka. Manusia juga berlaku bakhil dan kedekut atau kikir apabila mendapat kekayaan.
Firman Allah s.w.t.:

إِنَّ الْإِنـْسَانَ خـُلـِقَ هـَلـُوْعـًا (19) إِذ َا مَسَّهُ الشـَّرُّجـُزُوْعـًا(20). وَإِذ َامَسَّهُ الـْخَيـْرُ مَن،ُوْعـًا(21)




. اِلاَّ الـْمُصَلـِّيـْنَ َ(22).
( سورة المعارج 19-22)
(19)“Sesungguhnya manusia dijadikan bersifat keluh-kesah (20) Dan Apabila ia ditimpa kejahatan, ia keluh kesah, (21) Dan apabila ia mendapat kebaikan (harta) ia enggan bersedekah (22) kecuali orang-orang yang sembahyang.” (Al-Ma’aarij -19 ke 22)

Melainkan orang-orang sembahyang yang tetap mengerjakannya, serta memelihara syarat-syarat dan rukun-rukunnya.

Kecuali juga mereka yang mengeluarkan zakat hartanya untuk orang-orang miskin yang meminta-minta. Mereka yang membenarkan adanya hari permbalasan yang adil (hari kiamat).

Mereka yang menjaga kehormatannya, tidak berzina, membayarkan amanah kepada yang berhak menerimanya dan menjadi saksi menurut yang sebenarnya, bukan saksi palsu.

Mereka ini tiadalah bersifat demikian, apabila ditimpa bahaya diterimanya dengan hati sabar dan dada yang lapang dan bila mendapat kekyaan ia bersifat pemurah, suka menolong fakir miskin dan orang-orang yang melarat dalam penghhidupannya.

Di sini nampak bagaimana besarnya hikmah sembahyang untuk memperbaiki budi pekerti seseorang. Tetapi ini hanya bagi orang sembahyang yang sebenar-benarnya sembahyang, bukan sembahyang dengan semata-mata tegak, rukuk dan sujud saja sedang hatinya melayang ke sana sini, tidak menghadap Allah s.w.t. dengan khusyuk. Ada juga yang sembahyang tetapi juga masih melakukan maksiat dan perkara-perkara munkar seperti pembohong dan penipu.

Untuk kebaikan bersama, dan untuk mendapat pembalasan syurga di akhirat kelak, marilah kita betulkan segala yang bengkok-bengkok, yang serong-serong itu dengan mengamalkan seperti berikut:

a. Berkekalan melakukan sembahyang dengan baik.
b. Bersedekah hartanya dan tidak bakhil.
c. Percaya dan membenarkan hari pembalasan.
d. Tidak melakukan makasiat kerana takut sikssan Tuhan.
e. Memelihara kehormatannya,tidak berzina,.
f. Sentiasa memelihara amanah dan janji mereka.
g. Berikrar saksi yang betul.




(Rujukan: Al-Quran Surah Al-Ma’aarij ayat 19 hingga ayat 38)

Sekian dahulu, moga-moga Allah s.w.t. memberikan hidayat kepada kita untuk kita tidak melakukan maksiat dan perkara-perkara munkar. Amin...!

Wassala mualaikum.....!

-------------oooooooo------------

No comments:

Post a Comment