Friday, April 23, 2010

Taubat Pencuci Jiwa - Siaran 179







Hj. Che Dan bin Ahmad.
E-mail –
hjdan@myjaring.net.



Taubat Pencuci Jiwa - Siaran Ke 179



Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.

Sekali lagi penulis membawa hal ehwal taubat, kini disebutkan doa-doa taubat bagi pencuci jiwa kita.

1. Selepas memberi salam sewaktu solat sunat taubat bacalah doa ini :-

اَسْتـَغْفـِرُ اللهَ الـْعـَظِيْمَ الـَّذِيْ لاَ اِلـَهَ اِلا َّ هـُوَ الـْحَىُّ الـْقـَيـُّوْمُ وَاَتـُوْبُ اِلـَيْهِ تـَوْبـَة َ عَبـْدٍ ظَالـِمٍ لا َ يَمْلِكُ لِنـَفـْسِهِ ضَرًّا وَلا َ نـَفـْعـًا وَلا َ مَوْتـًا وَلا َحَيـَاة ًوَلا َ
نـُشـُوْرًا.
اَللـهُمَّ اَنـْتَ رَبِّىْ لاَ اِلـَه َ اِلا َّاَنـْتَ. خـَلـَقـْتـَنِىْ وَاَنـَا عَبـْدُكَ وَاَنـَا عَلىَ عـَهْدِكَ وَوَعـْدِكَ مَا اسْتـَطَعـْتُ اَعُوْذ ُبِكَمِنْ شَرَّمَا صَنَعـْتُ اَبـُوْءُلـَكَ بِنِعـْمَتـِكَ عَلىَّ وَاَبـُوْءُ بـِذ َنـْبـِىْ فـَاغـْفـِرْلـِىْ فَإِنـَّهُ لَا يَغـْفِرُ الذ ُّنـْوبَ اِلَّا اَنـْتَ.



Bermaksud:
“Aku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung, aku mengaku bahawa tiada Tuhan nelainkan Allah,Tuhan yang terus hidup dan selalu jaga. Aku mohon taubat kepadaNya, sebagai taubatnya saeorang hamba yang banyak dosa, yang tiada mempunyai daya upaya untuk berbuat mudharat atau manfaat untuk mati atau hidup mahupun bangkit nanti.

Ya Allah, Engkaulah Tuhan kami, tiada Tuhan melaikan Engkau yang tekah menciptakan aku, dan akulah hamba-Mu. Dan akupun dalam ketentuan serta janjiMu sedapat nungkin aku lakukan. Aku mohon perlindungan kepada Mu dari segala kejahatan yang telah Engkau ciptakan, akju mengakui dosaku, oleh sebab itu berilah ampunan kepada aku sebab tidak ada yang dapat memberi pengampunan, kecuali hanya Engkau sendiri. Aku memohon perlindungan dari segala kejahatan sesuatu yang aku lakukan. (Kitab Taubat m.s. 191)


2.. Doa Memohon Keampunan danTaubat.

Allah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman agar bertaubat dengan sebenarnya iaitu taubat nasuha. Dengan demikian mudah-mudahan Allah berkenan mengamnpunkan segala kesalahan dan dosa, sehingga kita tergolong insan yang mempoerolehi hidayat.

(1) رَبـَّنـَآ أ َتـْمِمْ لـَنـَا نـُورَنـَا وَاغـْفـِرْ لـَنـَآ,
إِنـَّكَ عـَلىَ كُــلِّ شَيْءٍ قـَدِيـرٌ



.
(2) رَبَّنـَآ إِنـَّـنـَا ءَا مَنـَّا فـَاغـْفـِرْ لـَنـَا ذ ُنـُوْبـَنـَا وَقـِنـَاعـَذ َابَ النـَّارِ.

(1). “Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampuni kami, sesungguhnya Engklau Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Al-Quran surah At-Tahrim, ayat 8)

(2). “Ya Tuhan kami, sesungguhnhya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka.” (Al-Quran surah Ali-Imran: ayat 16).

Penutup.

Sekian dahulu buat sementara waktu, dan bertemu lagi dalam masa yang terdekat, Wassala mualaikum….

-----------------------oooooooooooo--

No comments:

Post a Comment