Friday, September 24, 2010

Makanan Haram - Siaran 327


.Che’ Dan bin Ahmad

E-mail – hjdan@myjaring.net.
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/


Makan dan Minuman dari Sumber Haram – Siaran ke 327


Sabda Rasululah s.a.w.:

”Seseorang yang makan Minumnya daripada Sumber yang Haram Doanya Tidak Akan Dikabulkan.”
(H.R.Bukhari dan Muslim)

Rasullah s.a.w. bersabda ”Allah s.a.w. ialah Zat yang Maha Suci dan hanya menerima sesuatu yang suci sahaja. Dia telah memerintahkan orang-orang Islam dengan perkara yang Dia telah perintahkan rasul-rasulNya.

Firman Allah s.a.w.

يَأ َيُّهَا الرُّسُلُ كُلـُوْا مِنَ الطَّيِّبَتِ وَاعْمَلـُوْا صَلِحًا . إِنـِّىْ بِمَا تَعْمَلـُونَ عَلـِيم.ٌ (المؤمنون 51)

”Wahai rasul-rasul, makanlah daripada benda yang suci dan kerjakanlah amal-amal yang soleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.”
(Al-Mukminun ayat 51)


Di tempat yang lain Allah s.w.t. berfirman lagi :

يأيها الذين ءامنوا كلوا من طيبت ما رزقنكم
.
(البقرة: 172)

“Wahai orang yang beriman, makanlah daripada benda-benda yang suci yang telah Kami berikan kepada kamu.”
(Al-Baqarah ayat 172)

Kenudian Rasulullah s.a.w. menyebut tentang seorang yang bermusafir dalam satu perjalanan yang jauh. Dengan rambut yang kusut-masai, pakaian yang berdebu-debu, lalu mengangkat tangannya ke arah langit dan berkata “ Ya, Allah,Ya Allah”. Tetapi makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya juga haram, sentiasa memakan makanan yang haram, bagaimana mungkin dosanya sdikabulkan?” (Jam’ul Fawaid)

Keterangan.

Orang ramai kadang-kadang tidak terfikir sebab-sebab doa orang Islam tidak diterima. Tikar sembahyangnya yang diambil dari masjid tanpa keizinan. Pakaiannnya dari jenis yang diharamkan syarak. Makanannya dari wang yang diterima daripada wang judi. Kita boleh membayangkan keadaan yang sebenar daripada mahfum hadis di atas. Kadang-kadang Allah s.w.t. turut menerima doa daripada orang-orang kafir pun kerana kemurahan dan kurniaanNya, Namun, doa orang yang bertakwalah sebenarnya yang berkesan.

Oleh sebab itu, doa orang-orang yang bertakwa sahajalah yang sangat-sangat diharapkan. Mereka yang inginkan doa mereka diterima oleh Allah s.w.t. hendaklah mengambil berat untuk menjauhkan diri mereka daripada harta dan perbuatan yang haram.

Sekia dahulu, mudah-mudahan dengan kenyataan yang ringkas dapat meresap ke jiawa anda dan akan mengambil iktibar dalam kehidupan sehari-harian anda.
Wassala mualaikum. (Kitab Fadhilat Amal m.s. 71)


------------ooooooooo------------------

No comments:

Post a Comment