Sunday, March 21, 2010

Kerjakan peekara-perkara sunat - Siaran 163




CHE DAN BIN AHMAD,

E-mail – hjdan@myjaring.net.
http://hjchedan.blogspot.com/

IBADAT EHWAL ISLAM – SIARAN KE 163.


Pendahuluan.
بِسْمِ اللهِ الــرَّحْمـَنِ الــرَّحـِيـْم ِ.

Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.

Penulis bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana atas limpah kurniaNya dapat penulis meneruskan penyampaian Siaran Blog ini sebagai sumbangan jariah penulis kepada masyarakat Islam di negara ini.

Marilah kita kerjakan perkara-perkara sunat seperti solat-solat sunat untuk kita mendapat ganjaran pahala yang banyak.

Solat sunat adalah satu bentuk ibadat tambahan yang digalakkan saupaya kita melakukannya secara sukarela. Ia disukai oleh Allah s.w.t. dengan ganjaran kerana mengerjakannya dan tidak menjadi kesalahan apabila ditinggalkannya, hanya kita mendapat kerugian sahaja apabila Allah s.w.t. memberikan sesatu ganjaran kepada kita, kita tidak menghiraukannya.

Solat-solat sunat juga sebagai menampung apa-apakara kesalahan dalam masa kita mengerjaklan solat-solat wajib sehari semalam lima waktu itu.

Manusia sebagai Khalifah.

Ketinggian mertabat insan di sisi Allah s.w.t. dinilai bukan daripada pangkat atau kedudukannya, kebangkasawannya atau darjat keturunan, kemewahan atau harta benda malahan bukan daripada warna kulit dan paras rupa.

Nilai sebenar kewujudan insan yang dilantik sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini, dirangkumi dalam satu kalimah yang mudah subutannya tetapi begitu bermakna pengisian dan penghayatannya. Itulah yang disebutkan sebagai takwa sepertimana yang dinyatakan oleh Allah s.w.t. menerusi firman-Nya:



إِنَّ أ َكـْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أ َنـْقـَكُمْ إِنَّ اللهَ عـَلِيمٌ خـَبِيرٌ (13)



”Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwaannya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
(Surah Hujarat ayat 13)

Bertitik tolak dari ayat ini, sebagai hamba Allah kita seharusnya beeusaha untuk mengadbikan jiwa raga terhadap keesaanNya, melaksanakan amalan soleh dan setiap ketika serta menjauhi segala larnagNya. Dalam erti kata yang lain, seorang Muslim yang beriman seharusnya mendidik diri, keluarga dan masyarakat serta memenuhi tuntutan ibadah.

Proses pendidikan ini tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna sekiranya seorang Muslim itu tidak mempunyai ilmu atau memahami perkara-perkara asas di dalam Islam.

Perkara-perkara asas itu merangkumi kehidupan manusia bermula dari kelahirtan sehinggalah mereka kembali kepada Allah s.w.t. Di samping itu juga ilmu pengetahuan mengenai perkara-perkara asas ini (fardhu ’ain) adalah penting dalam membentuk diri kita menjadi seorang hamba Allah yang bertaqwa.

Justeru itu penulis mencatatkan makalah ini sebagai salah satu usaha untuk menampilkan Islam sebagai satu cara atau aturan hidup yang lengkap, sempurna dan diredhai oleh Allah s.w.t.

Sabda Rasulullah s.a.w. :-

أ َنْتَ الـْمَعْرُوْفَ, وَاجْتَنِبِ الـْمُنْكَرَ وَانْظـُرْ مَا يُعْجِبُ
أ ُذُنـَكَ أَنْ يَقُوْلَ لـَكَ الـْقَوْمُ إ ِذَا قُمْتَ مِنْ عِنْدِهِمْ فـَأ ْتِهِ,
وَانْظُر ِ الـَّذِىْ تَكْرَهُ أ َنْ يَقُوْلَ لـَكَ الـْقَوْمُ إ ِذَا قُمْتَ مِنْ

عِنْدِهِمْ فَاجْتـَنبْهُ. (رواه الجماعه

Kebajikan hendaklah kamau perbuat dan yang mana munkar hendaklah kamu jauhkan dan kamu fikir dan tilik lebih dahulu daripada kamu bertutur akan pertuturan yang mana suka dan manis telinga engkau mendengarnya, ditaqdirkan kalau pertuturan itu terhadap pada engkau ketika kamu berjauhan daripada penutur; maka pertuturan itu eloklah dikeluarkan dan sebaliknyapun begitu juga. (Riwayat Al-Jama’ah).

Ulasan:

Hadis inji mengarahkan kita kepada mengelokkan akhlak, dan menjauhkan umpat cela, kata-mengata sesame Islam.

Ketahuilah bahawa bahaya lidah manusia itu besar sekali, dan manusia tidak akan selamat dari bahaya ini, melainkan dengan bertutur kata yang bik sahaja.

Sabda Rasulullah s.a.w.:-



لَايَسْتَقِيْمُ إ ِيْمَانُ الْعَبْدِ حَتَّى يَسْتَقِيْمَ قَلـْبُهُ, وَلَا يَسْتَقِيْمُ قَلـْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيْمَ لِسَانُهُ, وَلَايَدْخُلُ الـْجَنَّةَ َرَجُلٌ لَايـَأ ْمَنُ جَارُهُ بَوَاءِـقَهُ .
(رواه مسلم).



Maksaudnya: Tiada akan lurus keimanan seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tiada akan lurus hatinya,sehingga lurus pula lidahnya. Dan seseorang hamba tidak akan memasuki syurga, selagi tetangganya belum aman dari kejahatan yang jirannya itu lakukan.

Ibnu Mas’od (Abadullah bin Mas’ud) r.a. pernah berkata “Wahai lidah..! sebutkanlah yang baik-baik nescaya engkau akan dapat faedahnya, dan berdiamlah dari berkata buruk, nescaya engkau terselamat sebelum engkau menyesal.

Sabda Rasulullah s.a.w.:



مَنْ كَفَّ لِسَانُهُ سَتَرَ اللهُ عَوْرَتَهُ, وَمَنْ مَلـَكَ غَضَبَهُ وَقَاهُ اللهُ عَذَابَهُ, وَمَن ِاعْتـَذَرَ إ ِلىَ اللهِ قَبِلَ عُذْرَهُ. (رواه البخارى)



Maksudnya: Barangsiapa yang memelihara lidahnya, Allah akan menutup kecelaannya. Barangsiapa yang menahan kemarahannya, Allah akan melindunginya dari siksaannya. Dan barangsiapa yang menyatakan keuzurannya kepada Allah,Allah akan menerima uzurnya. (H.R. Al-Bukhari)

Sabda Rasulullah s.a.w.:-

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالـْيَوْمِ الْآخِرَ فـَلـْيَقُلْ خَيـْرًا
أ َوْلـِيَسْكـُتْ. (رواه البخارى.



Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka
berkatalah yang baik-baik ataupun berdiam diri sahaja.
(HR Bukhari).

Sabda Rasulullah s.a.w. :-

اُخْزُنْ لِسَانَكَ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ, فـَإِ نَّكَ بِذَلـِكَ تَغْلِبُ الشَّيْطَانَ. (رواه مسلم).

Maksudnya: Jagalah lidah mu kecuali bila berkata yang baik-baik. Dengan berlaku demikian engkau akan mengalahkan syaitan. (HR Muslim). (468 & 7).




Firman Allah s.w.t. :



. وَذَرُوْا ظَهِرَا لْاءِثْم ِ وَبَاطِنَهُ ج إِنَّ الَّذِيْنَ يَكْسِبُـوْنَ الْاءِثْمَ

سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانَوْا يَقـْتـَرِفُوْنَ . ( الانعام (120)

“Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa , kelak akan diberi pembalasan (pada hari kiamat) disebabkan apa yang telah mereka kerjakan”
(Al-An’am ayat 120).

Sekian dahulu dan diharap kita sekalian dalam mengerjakan ibadat kepada Allah, lebih-lebih lagi berkenaan solat fardhu, kita perlu memberi perhatian sungguh- sungguh agar kita diberi ganjaran pahala yang lumayan diakhirat kelak.
Sekian dahulu dan di sudahi...

وَالسَّلَامُ عَلـَيْكُمْ وَرَحْمَة ُ اللهِ وَبَرَكـَـتُـه

--------------ooooooooooooooo--------------















No comments:

Post a Comment