Saturday, January 29, 2011

Sikap Kakitangan Awam 'Lagat 'Tuan' Wajar DiUbah

CHE DAN BIN AHMAD,

E-mail – hjchedan@yahoo.com.
Atau ‘http://hjdan@myjaring.net
Atau” http://www.hjchedan.blogspot.com


HAL EHWAL AGAMA ISLAM – SIARAN KE 348


SIKAP KAKITANGAN AWAM LAGAT ’TUAN’
WAJAR DUBAH..!

Penulis amat tertarik dengan sebuah rencana yang ditulis oleh Encik Abd Razak Hussin (Penulis ialah Ketua Pejabat Perhubugan Awam dan Korporat UKM). Yang membicarakan perkara di atas.

Ada kemungkinan beberapa golongan kakitangan Awam yang tidak terbaca rencana ini kerana tiada masa untuk itu, maka penulis Blog ini menyalinkan perkara tersebut dengan tujuan agar dapat dibaca dan di fahami untuk wajar diubah. Petikannya seperti berikut:-

”Saya masih ingat, pada 1960-an, mengunjungi Pejabat Daerah saat paling digeruni. Pada waktu itu, banyak urusan memerlukan tandatangan dan cop Pejabat Daerah. Menjadi kebiasaan pula, orang kampung yang rata-ratanya tidak berpelajaran diherdik petugas ketika berurusan.

Orang kampung hanya pasrah dengan herdikan. Itulah yang menyebabab orang kampung sangat gerun mengunjungi pejabat daerah yang begitu tidak meraikan. Justeru, bapa saya berulang kali mengingatkan saya ’supaya apabila besar nanti menjadi DO yang baik, hormat orang, bantu orang, jangan menyusahkan orang dan berlemah lembut”

Namun, hasrat bapa untuk melihat saya menjadi DO tidak kesampaian, Cukup sekadar menjhadi seorang pegawai kecil di sebuah universiti yang terus berusaha untuk menjadi seorang pegawai yang baik dan berciri seperti pesanan bapa.

Oleh demikian, jika pada hari ini, masih ada pegawai atau kaitangan lain di mana-mana pejabat awam yang suka mengherdik orang ramai, bersikap acuh tak acuh, tidak memperlihat kesediaan untuk membantu, membanggakan kedudukan dan pangkat, berlagak ’tuan’, bertutur dan bertingkah kasar serta menyukarkan sesuatu proses, saya berpendapat mereka sebenarnya masih terperangkap dalam suasana ’menjajah’ lebih 40 tahun lampau.

Ubahlah sikap dan ia akan mengubah persepsi masyarakat. Jangan lupa kedudukan, pangkat dan jawatan disandang hanya pinjaman daripada masyarakat dan ada hutang perlu dibayar kepada mereka. Walaupun penjaga kubur itu sudah pergi, pesannya yang sangat mudah sangat relevan buat saya khususnya dan mungkin seluruh rakan penjawat awam unumnya.

(Rujukan BERITA HARIAN Isnin 12 Oktober 2009 muka surat 29)


------------------------ooooooooooooooooooooo--------------------------------

No comments:

Post a Comment