Saturday, January 29, 2011

Fadhilat Qiamullail Siarann350

Solat Tengahmalam atau biasa disebut sebagai Qiamullail itu merupakan amalan Rasulullah s.a.w.,para aulia' dan orang-orang solih yang cintanya kepada Allah melebihi segalanya yang hanya mengharapkan keredaanNya jua.

Jika ditinjau latar belakang kehidupan para auia' dan ulama' terbilang, maka kita dapati bahawa analan Qiamullail ini merupakan satu amalan yang tidak pernah diabaikan dalam apa jua keadaan sekalipun. Oleh kerana itu sebagai umat Muhammad yang menjadikan Rasulullah itu sebagaqi Qudwah Hasanah, maka sudah sewajarnya kita sedia mengetahui jenis-jenis sembahyang nalam, kelebihan-kelebihan dan kaedah kaedahnya dan kita dapat mengamalkannya dengan sempurna. Amalan ini merupakan sebagai tamrin untuk membina insan yang bermoral, insan yang beristiqamah, insan kamil dan insan yang bertaqwa kepadaa Allah s.w.t.

Saudara-saudaraku sekalian ketahuilah bahawa keutamaan sembahyang malam itu berdasarkan perintah Allah s.w.t. sendiri kepada Rasulullah s.a.w. agar melakukan sembahyang waktu malam sebagaimana firmanNya:


Bermaksud- "Dan bangunlah pada sedbahagian dari waktu malam serta kerjakanlah sembahyang Tahajjud padanya sebagai sembahyang tambahan bagimu, semuga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu (pada hari Akhirat) di tempat yang terpjuji (syurga).
(Al-Quran surah Al-Isrfa' ayat 79)


Perintah ini meskipun sifatnya khusus untuk Rasulullah s.a.w., tetapi seluruh umat Islam termasuk di dalamnya kerana mereka itu dianjurkan untuk mencontohi sunnah Rasulullah.

Dijelaskan oleh Allah bahawa orang-orang yang menjaga solat malam itulah sebenarnya yang berhak dan layakj menerima kebaikan serta rahmatNya dengan sebanyak-banyaknya.
Firman Allah s.w.t.

Bermaksud -"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu adalah ditempatkan di dalam beberapa taman syurga dan mata air-mata air terpancar daripadanya (keadaannya pula mereka itu tidak brsikap sombong dan takbur). Mereka selalu merenggangkan diri dari tempat tidutr (sedikit sangat tidur kerana mengerjakan sembahyang Tahajjud dan amal-amal solih), mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu menderma dan bersedekah dari apa-apa yang Kami rezekikan kepada mereka. Maka tiada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah difrahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan,." (Al-Quran surat Al-Zuriat ayat 15-18)

Oleh it saudara-saudaraku sekalian,marilah kita banguan di tengah-tedngah malam dan kerjakan sembahyang-sembahyangb malam agar kita dikurniakan nikmat-nikmat dari Allah s.w.t itu.

Percayalah saudara-suadaraku akan memperolehinhya bukan sahaja dia Akhirat bahkan di dunia ini juga akan mendapatunya. Percayalah...!

Sekian, wassala mualaikum......

-------------oooooooooooo-------------

No comments:

Post a Comment