Friday, August 28, 2009

JAUHKANLAH AMALAN RIAK - SIARAN KE 19

Daripada:

Hj.Che’ Dan bin Ahmad
No.770, Permatang Pasir, 34950 Bandar Baharu,
Kedah Darul Aman.
Tel: HP 012-4932547 – Rumah 05- 7163954.
E-mail – hjdan@myjaring.net.
Blogger – http:// hjchedan.blogspot.com/
Atau juga – http:// www. yahoo.com/


JAUHKANLAH AMALAN RIAK – SIARAN KE 19


Pendahuluan.

بِسْمِ اللهِ الــرَّحْمـَنِ الــرَّحـِيـْم ِ.

Segala pujian bagi Allah s.w.t. Tuhan yang mencipta segala kejadian. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat-sahatnya sekalian.

Penulis bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana atas limpah kurniaNya dapat penulis meneruskan penyampaian Siaran Blog ini sebagai sumbangan jariah penulis kepada masyarakat Islam di negara ini. Penulis telah pun menyampaikan dalam berbagai bentuk pengajaran dalam Blog-blog yang lalu dan hari ini kembali lagi menyambung membicarakan ehwal Agama Islam bagi memberi bermanafaat kepada kaum Muslimin dan Muslimat sekalian.

JAUHKANLAH AMALAN RIAK – SIARAN KE 19

1.. Apakah itu Riak ?

Dari segi agama bererti Memikat Hati Orang Ramai Dengan Menampakkan Berbagai-bagai Amalan Baik. Dilakukan semata-mata untuk ingin megah, ingin pangkat dan kedudukan tinggi.

Maksud Riak - Perkara yang boleh menimbulkan kekeliruan dan tipudaya orang ramai, kerana mereka itu tentu menyangka ikhlas dan betul.

Jika orang beribadat pada Allah tetapi hatinya ia mengharapkan sesuatu balasan makhluk maka dia seolah-olah mengejek Allah s.w.t. sebab ibadat itu tidak ditujukan pada Allah.

2. Asal-Usul Riak –

a. Mencintai pangkat dan kedudukan.
b. Amat suka ia dipuji orang
c. Elakan dari orang keji dianya.
d. Tamakkan hak orang lain.
e. Perasaan bangga diri dan dengki.
f. Terlalu mementingkan kebendaan.

Bahagian Riak.

3.. Amalan Riak mengandungi ”Riak Tubuh Badan”.

Seperti seorang itu sengaja memberikan tanda atau bekas sujud di dahi supaya ia bermegah yang ia seorang yang kuat beribadat sembahyang.
Juga seperti menghiaskan kecantikan rambutnya dengan berbagai fesyen untuk memegahkan dirinya sebagai seorang yang segak.

4..Riak Dengan Pakaian.

Seseorang itu berlagak dengan pakaian sebagai seorang ’alim dan ia
merasa riak dirinya sebagai seorang ulamak besar. Ada juga orang
sentiasa memakai pakaian yang berjenama bagi menunjukkan ianya
seorang yang kaya raya.

5..Riak Dengan Ucapan.

Apabila dia bercakap yang dia lebih tahu dari orang lain, dia sentiasa
bermegah-megah dengan percakapannya ataupun dia sentiasa berbangga dengan dirinya dari orang lain. Dia memang suka berdebat dan sentiasa hendak menanagkan dirinya selalu.
Dia selalu bercakap sombong yang dianya hebat, orang berada, orang bijak segala-galanya. Dia sentiasa memuji dirinya yang dia itu lebih baik dari orang lain.
Dia selalu mengatakan ”Jika tiada dia misti tidak akan berjaya, dan kerana dialah perkara itu jadi berjaya”

6..Riak Dengan Perbuatan.

Apabila dia bersembahyang di masjid terdapat banyak orang yang
melihatnya dia akan melakukannya dengan begitu tertiab bagi
menunjukkan yang dia amatlah tertib bersembahyang.

Dia selalu bermegah dengan kekayaan wang ringgitnya. Apabila ada
orang memujinya dia akan memberi menderma dengan banyak dan mahu namanya ditulis dengan terang supaya orang dapat tahu yang dialah yang nenderma.
Dia amat bermegah-megah dengan kebendaan seperti memakai jam tangan yang berharga, mahu memiliki kereta besar membesarkan rumahnya supaya dia boleh bermegah dengan orang lain.


7.. Riak Dengan hal-hal Luar Diri.
Seseorang itu sentiasa bermegah-megah dengan adanya banyak sahabat yang berpangkat besar, yang kaya raya atau yang ternama.
Dia amat berbangga apabila ada orang-orang besar itu melawat rumahnya dia akan berbelanja kepada mereka itu. Dia juga selalu bermegah-megah yang dia mempunyai banyak ilmu. Dia sentiasa beri tahu yang sudah banyak pergi melawat negeri-negeri luar.

8..Riak dalam Sembahyang.

Tergesa-gesa menyudahkan solat hingga tidak dapat berzikir dan berdoa kerana ia takutkan Ketuanya marah lambat mausk kerja.
Riak ini menjadi syirik pula kerana dia tidak takutkan Allah murka tetapi takut Kutuanya marah. Dengan itu dia ada dua Tuhan.


Perbuatan itu menyalahi kehendak Allah s.w.t. FirmanNya:

إ ِنَّ الـَّ ِذيـنَ كـَفـَرُوا بــِا َيـَتِ اللهِ لـَهـُم ْعـَذ َابٌ شـَد ِيد ٌ ج
وَاللهُ عـَزِيـزٌ ذ ُو انـْتـِيقــَام ٍ.

Sesunguhnya orang-orang yang engkar terhadap ayat-ayat Allah, akan mendapat siksa yang berat dan Allah Maha Perkasa lagi mempunyai balasan (siksa). ( Al-Imran ayat 4)

9..Riak yang Tertinggi

Orang yang mengucap syahadat dengan lidahnya tetapi batinnya
penuh dengan bohong dan dusta. Orang yang pergi sembahyang Jumaat atau sembahyang lain-lain kerana takutkan celaan orang. Orang yang mengeluarkan zakat kerana takutkan kena kata-nista orang. Orang yang pergi mengerjakan haji kerana takut dikatakan orang kedekut.
Orang yang pura-pura mengerjakan solat-solat sunat di hadapan khalayak ramai. Orang yang sembahyang hanya mengambil yang wajib sahaja. Orang yang sembahyang menambahkan dari apa yang telah disunatkan oleh hukunm syara.’ Untuk menunjukkan lebih berilmu.

10. Riak yang Tersembunyui.

Tidak beramal ibadat bila keseorangan. Bila ada orang ia pun mulalah buat ibadat. Ia merasa bangga dan gembira bila orang tahu ia beramal soleh. Ia ingin sekali jika ia disambut dengan meriah. Ia merasa bangga diberi tempat terhormat dalam satu majlis

Riak gembira dan bangga bila ia disebut dalam majlis itu. Riak menggunamakan namanya beberapa banyak bintang kehormatan yang telah dikurniakan padanya tetapi jika tidak di tulis muram mukanya.

Riak bila ia menderma suka dicatatkan namanya dalam sinarai. Riak dalam jual beli supaya ia tidak dikenakan bayaran atau di kurangkan kerana ia merasa ia seorang istemiwa.


11. Hukumnya Riak.


Riak itu hukumnya haram. Orang yang melakukan sesuatu perbuatan atau percakapan secara riak akan dimurkai Allah s.w.t
Sabda Rasulullah s.a.w. Bermaksud:

“Allah s.w.t. tidak akan menerima sesuatu amalam yang dilakukan dengan riak miskipun riak itu sekadar debu sahaja.
( H.R Bukhari).

Firman Allah s.w.t. :
فـَوَيـْلٌ لــِّـلـْمـُصـَلـِيـْن َ (4) ا َلـَّذ ِيـْن َ هـُمْ عـَـنْ صَلاَ
تـِهـِم ْ سـَا هـُوْن َ (5) ا َلـَّذ ِيـْنَ هـُم ْيـُرَاءُوْن َ.
Ertinya: ”Maka celakalah bagi orang-orang yang bersembahyang yang sentiasa lalai kepada sembahyangnya dan mereka yang mengerjakan kebaikan diminta dilihat oleh orang ” (Al-Ma’uunn ayat 4 -6).

12..Ingatan Kepada Mukmin.

Oleh yang demikian sekalian mukmin dan mukminat diharapkan lakukanlah amalan-amalan yang tidak ada apa-apa perbuatan riak agar amalan-amlan kita yang soleh itu ditujukan khas semata-mata kepada Allah s.w.t. sahaja dan memohon agar Allah s.w.t. memberi pahala dan balasan yang baik di hari qiamat kelak. Amin…..

Untuk Renungan:

Firman Allah s.w.t. :

• ا َ أ َلـْيـَوْم َكـْمـَلـْتُ لـَكـُمْ د ِيـْنـَكـُمْ وَا َتـْمـَمْتُ عـَلـَيـْكـُمْ نـِعـْمـَتِى وَوَضَيـْتُ لـَكـُمُ الْإ ِسـْلـَمَ د ِينـًا . (المأيده : اية 3)

Bermaksud: Di hari ini Aku menyempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku menyempurnakan ke atas kamu nikmat Ku dan Aku redha bagi kamu Islam sebagai agama..
(Al-Maidah ayat 3)

Sabda Rasulullah s.a.w. ”

تـَرَكـْتُ فـِيكـُمْ أ َمـْرَيـْنِ لـَنْ تـَضَلـُّوْا مـَا
تـَمَسَكـّْـتــُمْ بـِهـِمَا: كـِتـَابَ اللهِ وَ سـُنـَّة َ
رَسـُولُ الله. (الحديث - رواه مسلم)
Bermaksud: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya iaitu Kitab Allah (Al-Quran) dan Sunnah NabiNya.
(H.R. Bukahri dan Muslim)

Sekian, jumpa lagi dalam Blog yang sama akan datang. Terima kasih kpada anda yang sentiasa taat mengikuti Blog siaran yang membicarakan hal ehwal agama Islam, semoga Allah s.w.t. memberi ganjaran pahala di atas ketekunan anda dalam mentala'ah hal ehwal agama Islam. Amin...
(Rujukan "Kitab Imam Ghazali Bimbingan Mukminin Pada Mencari Redha Rabbul 'Alamin" Jilid 1, ms 587)

-----------------------------ooooooooooooo-------------------------



.

No comments:

Post a Comment